maandag 20 april 2020

MAANDAG 20 APRIL

Dag beste leerlingen (en ouders). We starten vandaag met onze eerste online lesjes. Voer de opdrachten telkens in volgorde uit. Zo respecteer je de opbouw van de les en sla je geen stapjes over. Veel succes en … goed opletten!

LES 1: TAFEL VAN 2
Opdracht 1: bekijk het eerste instructiefilmpje op deze LINK
Opdracht 2: bekijk het tweede instructiefilmpje op deze LINK
Hopelijk alles duidelijk … Dat zou toch moeten, want we hebben dit al in klas gezien en je leerde dit ook in het eerste leerjaar bij dubbel en helft.
Opdracht 3: we gaan met echt materiaal oefeningen maken. Ga op zoek in je huis en wees creatief. Maak 5 oefeningen uit de maaltafel van 2 met zaken die je in huis vindt. Denk dus aan dingen die bestaan uit 'groepjes van 2' of maak zelf 'groepjes van 2'. Schrijf er de oefening bij, neem er een foto van en stuur die door naar meester via mail of chat. Indien mogelijk mogen de 5 oefeningen op één foto. Kinderen (of ouders), die niet zo vaardig zijn met de smartphone, mogen in de plaats 5 tekeningen maken. Ik verwacht deze tekeningen dan als we terug naar school komen. Maar we hebben tijd in ons kot, dus komaan … ga de uitdaging aan!
Bekijk deze twee voorbeelden
Opdracht 4: van de zaken die je hebt gevonden bij opdracht 3 maak je nu de 'omgekeerde bewerking', de deling. Schrijf er de oefening bij, neem er een foto van en stuur die door naar meester via mail of chat. Indien mogelijk mogen de 5 oefeningen op één foto. Kinderen (of ouders), die niet zo vaardig zijn met de smartphone, mogen in de plaats 5 tekeningen maken. Ik verwacht deze tekeningen dan als we terug naar school komen. Maar we hebben tijd in ons kot, dus komaan … ga de uitdaging aan!
Opdracht 5: we sluiten de les af met online oefeningen. Klik op deze LINK en vul de oefeningen in. Als je klaar bent, gaat het formulier meteen naar meester. Succes!

LES 2: ZELFSTANDIGE NAAMWOORDEN
Net voor corona hadden we hier al een lesje over. Morgen (dinsdag) zien we de bijvoeglijke naamwoorden. Het is dus belangrijk om zeker eerst goed te weten wat zelfstandige naamwoorden zijn. Die hebben nl. heel veel met elkaar te maken!
Opdracht 1: log in op bingel en open de taak 'ZELFSTANDIGE NAAMWOORDEN'. Kijk goed naar beide filmpjes! Je zal ongetwijfeld herkennen wat we in klas hebben verteld over jullie namen en over zelfstandige naamwoorden ...
Opdracht 2: op bingel vind je in dezelfde taak twee oefeningen van talent 2  over de zelfstandige naamwoorden. Je mag die maken.
Opdracht 3: via deze LINK vind je nieuwe oefenblaadjes. Druk ze af en maak de oefeningen. Leerlingen, die niet kunnen printen, kunnen de antwoorden op een leeg blad noteren. In plaats van de woordjes te kleuren, schrijf je de oplossingen dus op.
Opdracht 4: neem je werkschrift van taal (kip) en kijk of volgende pagina's gemaakt zijn: 23, 24 en 25. Werk deze pagina's af indien ze nog niet klaar zouden zijn ...
Opdracht 5: maak de laatste oefening van Tijd voor taal accent op bingel

Zo, dit was het voor vandaag.
Wie graag nog wat extra oefeningen (raadsels, muzische vorming, yoga, koken, ...) wil maken, kan HIER klikken. Daar vind je nog wat oefeningen over het thema 'gezonde voeding'. Herinner je je de lesjes van Willy Wortel nog? Deze oefeningen hebben er mee te maken.
Wie graag nog een leestaakje zou doen, kan HIER klikken.
Enkel de lessen 1 en 2 (zie boven) zijn verplicht. De andere zijn vrijblijvend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten