woensdag 22 april 2020

WOENSDAG 22 APRIL

Hier gaan we met dag 3. Zien jullie het nog allemaal zitten? Hopelijk lukt het allemaal een beetje van op afstand … Val meester gerust lastig indien je iets niet begrijpt!

LES 1: TAFEL VAN 5
Opdracht 1: bekijk het eerste instructiefilmpje op deze LINK
Opdracht 2: bekijk het tweede instructiefilmpje op deze LINK
Opdracht 3: we gaan weer aan de slag met de tafel van 5. Neem papier en potloden of stiften. Teken de omtrek van je hand zoals we deden met onze handen op het raam voor Stip it (tegen pesten). Schrijf op de eerste hand '5' want nu heb je 5 vingers. Teken nog een hand (gebruik die van mama, papa, broer, zus, …) tot je aan 10 handen komt. Die kan je achteraf versieren en inkleuren. Schrijf dus op elke hand hoeveel vingers je dan hebt (sprongen van 5). Knip alle handen uit, neem er een foto van en stuur naar meester. Kinderen, die geen foto kunnen nemen, brengen die handen mee als de school weer opengaat ...
Bekijk het voorbeeld

Opdracht 4: we maken nu 5 deeltafels van 5 … Neem bijvoorbeeld 2 handen. Hoeveel vingers hebben die samen? 10.
De touwtjes dienen om aan te tonen dat een hand een 'groepje van 5' vingers vormt. Dus 10 vingers verdeelt in groepjes van 5 vingers maakt 2 handen; 10 : 5 = 2. Maak dus 5 andere deeltafels, neem er een foto van en stuur naar meester. Kinderen, die geen foto kunnen nemen, schrijven hun 5 oefeningen op een blad en brengen dat mee als de school weer opengaat ...

Bekijk het voorbeeld

Opdracht 5: we sluiten de les af met online oefeningen. Klik op deze LINK en vul de oefeningen in. Als je klaar bent, gaat het formulier meteen naar meester. Succes!

LES 2: WOORDPAKKET 22
Uiteraard moeten we ook nog wat nieuwe woorden en regeltjes leren. Vandaag komt er eentje bij. We gaan VERENKELEN. Goed opletten, en vooral … GOED LUISTEREN!
Opdracht 1: kijk goed naar het filmpje hieronder. Moest het iets te snel gaan, druk dan af en toe eens op pauze of laat het lezen door mama of papa indien het te moeilijk zou zijn om te lezen.


Opdracht 2: neem je werkschrift van spelling (varken) en maak pagina 49. Je leest het woord uit het groene vak luidop en je luistert goed welke lange klank je hoort. Je noteert het woord in de juiste kolom. De lange klanken staan duidelijk in rood aangeduid. LET OP! WE SCHRIJVEN DE KLINKER VAN DE LANGE KLANK ENKEL.
Opdracht 3: je mag ook pagina 50 van je werkschrift maken. Bij oefening 2 noteer je opnieuw alle woorden van het woordpakket. Je moet nu echter de letters tellen en dan de letters in de vakjes schrijven. De of het hoef je er niet voor te schrijven, enkel de 'vette' woorden.
Kijk hier naar een voorbeeldje

Stuur een foto of scan van bladzijden 49 en 50 naar meester. Bij wie dit niet lukt, zal meester het schrift controleren als we weer op school zijn.
Wie tijd en zin over heeft, mag ook de extra oefening op pagina 70 maken.
Opdracht 4: op Bingel staat een taak 'VERENKELEN' klaar. Je mag al deze oefeningen maken

EXTRA OEFENINGEN VOOR DE LIEFHEBBERS ...
Wie nog een extra leestaakje wil maken, kan HIER klikken.
Er zijn ook nieuwe bundeltjes (dagtaken) zoals je ze voor de vakantie hebt gekregen. Elke dag zal ik hier eentje zetten. Het eerste vind je HIER.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten